دوره 11، شماره 1 - ( 12-1400 )                   | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Baghban Y, Asgari I. An Overview of Dental Assistants' educational Status and Performance in Iran. Caspian J Dent Res 2022; 11 (1) :38-45
URL: http://cjdr.ir/article-1-367-fa.html
باغبان یاسین، عسگری ایمانه. بررسی وضعیت تحصیلی و عملکرد دستیاران دندانپزشک در ایران. مجله تحقيقات دندانپزشكي كاسپين. 1400; 11 (1) :38-45

URL: http://cjdr.ir/article-1-367-fa.html


،مرکز تحقیقات مواد دندانی، پژوهشکده علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران. ، asgari_i@dnt.mui.ac.ir
چکیده:   (2189 مشاهده)
مقدمه: تقاضای دریاقت خدمات دندانپزشکی با کیفیت، مستلزم به کارگیری پرسنل و نیروهای انسانی توانمند در مراکز دندانپزشکی است. این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت تحصیلی دستیاران کنار دندانپزشک و توانایی در انجام وظایف آنها طراحی  شد.
مواد و روش ها: با یک مطالعه مقطعی-توصیفی تحلیلی، دستیاران کنار دندانپزشک شاغل در مطب ها و درمانگاه های شهر اصفهان درسال ۱۳۹۹ به تعداد۲۰۰ نفر و بصورت تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار ارزشیابی تهیه شده توسط محققین با شاخص روایی محتوایی کل ۷۷ /۰ به کارگرفته شد. وظایف در ۱۳ گزاره عنوان و در۶ حیطه ی "مهارت های ارتباطی، آماده سازی، رادیوگرافی، هماهنگی با دندانپزشک، ارتقا سلامت از طریق پیشگیری وکنترل عفونت" مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین در مورد تحصیلات وگذراندن دوره آموزشی دستیاردندانپزشک نیز اطلاعاتی خواسته شده بود. نمره توانایی در طیف ۰ تا ۲۰ محاسبه شد و ارتباط جنسیت و گذراندن دوره  با آزمون من ویتنی و جهت بررسی ارتباط با سن و میزان تجربه از همبستگی اسپیرمن استفاده گردید.
یافته ها: بیشترین فراوانی رشته تحصیلی، حسابداری بود و میانگین نمره ی کل توانایی دستیاران ۶/۵
 ±۱۹/۱به دست آمد که طیف آن ۱۷/۷تا ۲۰ بود. بیشترین نمره توانایی مربوط به حیطه ی هماهنگی با دندانپزشک وکمترین مربوط به حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری بود. میانگین نمره توانایی با سن ارتباط ضعیف اما با تجربه  ارتباط معنی داری  نداشت. میانگین نمره توانایی تنها در حیطه ی رادیوگرافی ارتباط معنا داری با گذراندن دوره و جنسیت  داشت (P=0.012).
 نتیجه گیری: با وجود تنوع در مدرک و رشته تحصیلی، توانایی و وضعیت انجام وظیفه در دستیاران در حد مطلوبی بود. در حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری، نیاز به آموزش و نظارت بر اجرای آن احساس می شود.

متن کامل [PDF 825 kb]   (1026 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: دندانپزشکی عمومی
* نشانی نویسنده مسئول: ،گروه سلامت دهان و دندانپزشکی اجتماعی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.

ارسال نظر درباره این مقاله : نام کاربری یا پست الکترونیک شما:
CAPTCHA

ارسال پیام به نویسنده مسئول


بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.

کلیه حقوق این وب سایت متعلق به مجله تحقیقات دندانپزشکی کاسپین می باشد.

طراحی و برنامه نویسی : یکتاوب افزار شرق

© 2024 CC BY-NC 4.0 | Caspian Journal of Dental Research

Designed & Developed by : Yektaweb