Tabari M, Nourali Z, Jahanian I, Khafri S. Evaluation of educational programs in endodontics, periodontics and oral & maxillofacial surgery departments of babol dental
school from students’ perspective based on CIPP model. Caspian J Dent Res 2018; 7 (2) :8-15
URL:
http://cjdr.ir/article-1-226-fa.html
طبری میترا، نورعلی زیبا، جهانیان ایمان، خفری ثریا. ارزشیابی برنامه های آموزشی بخش های اندودانتیکس، پریودانتیکس و جراحی دهان، فک و صورت دانشکده دندانپزشکی بابل از دیدگاه دانشجویان بر اساس الگوی CIPP. مجله تحقيقات دندانپزشكي كاسپين. 1397; 7 (2) :8-15
URL: http://cjdr.ir/article-1-226-fa.html
کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل،ایران. ، dr.nooralioffice@gmail.com
چکیده: (7806 مشاهده)
مقدمه: ارزشیابی ابزاری است که می توان از آن برای تحقق هدف های آموزش عالی استفاده کرد. این مطالعه جهت بررسی میزان دستیابی به اهداف آموزشی در دانشکده دندانپزشکی بابل با کمک الگویCIPP ] زمینه (محتوا)، درون داد، فرآیند، برون داد[ از دیدگاه دانشجویان انجام شد.
مواد و روش ها: این مطالعه از نوع مقطعی با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته بر اساس الگوی CIPP در سه گروه اندودانتیکس، پریودانتیکس و جراحی در میان دانشجویان ورودی ۸۷ و ۸۸ صورت گرفت. نمرات کل در هر حیطه محاسبه شده و نمرات کمتر از ۵۰ ،۷۰-۵۱ و ۱۰۰-۷۱ به ترتیب نامطلوب، نسبتا مطلوب و مطلوب در نظر گرفته شد. آنالیز آماری با استفاده از آزمون های ANOVA ،T- T-testو HSD Tukey انجام شد و P<0.05 معنی دار در نظر گرفته شد.
یافته ها: در آزمونANOVA میانگین نمرات چهار حیطه در بین بخش های هر دو ورودی معنی دار نبود. با مقایسه نظرات دانشجویان دو ورودی، میانگین نمرات حیطه درون داد در بخش پریودانتیکس (p=0.007)و در بخش جراحی (p=0.002) اختلاف معنی داری مشاهده شد.
نتیجه گیری: دستیابی به اهداف آموزشی در حیطه محتوا در بخش های مورد بررسی مطلوب میباشد. اما در سایرحیطه های مورد مطالعه مشکلاتی وجود دارد که باید به آنها توجه شود.
نوع مطالعه:
مقاله پژوهشي |
موضوع مقاله:
اندودنتیکس
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل، ایران |