Caspian Journal Of Dental Research
مجله تحقيقات دندانپزشكي كاسپين
Caspian J Dent Res
Medical Sciences
http://cjdr.ir
1
admin
2251-9890
2322-2395
10.22088/cjdr
14
13
en
jalali
1400
12
1
gregorian
2022
3
1
11
1
online
1
fulltext
en
بررسی وضعیت تحصیلی و عملکرد دستیاران دندانپزشک در ایران
An Overview of Dental Assistants' educational Status and Performance in Iran
دندانپزشکی عمومی
General Dentistry
مقاله پژوهشي
Research Paper
<div style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:12px;"><span style="line-height:200%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:#000099;"><b><span lang="FA"><span style="line-height:200%">مقدمه:</span></span></b></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">تقاضای دریاقت خدمات دندانپزشکی با کیفیت، مستلزم به کارگیری پرسنل و نیروهای انسانی توانمند در مراکز دندانپزشکی است. این مطالعه به منظور ارزیابی وضعیت تحصیلی دستیاران کنار دندانپزشک و توانایی در انجام وظایف آنها طراحی شد.</span></span></span><span lang="AR-SA" style="line-height:200%"><span style="color:black"></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:200%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:#000099;"><b><span lang="FA"><span style="line-height:200%">مواد و </span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%">روش ها:</span></span></b></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> با یک مطالعه مقطعی-توصیفی تحلیلی، دستیاران کنار دندانپزشک شاغل در مطب ها و درمانگاه های شهر اصفهان درسال ۱۳۹۹ به تعداد۲۰۰ نفر و بصورت تصادفی سیستماتیک وارد مطالعه شدند. ابزار ارزشیابی تهیه شده توسط محققین با شاخص روایی محتوایی کل ۷۷ /۰ به کارگرفته شد. وظایف در ۱۳ گزاره عنوان و در۶ حیطه ی "</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">مهارت های ارتباطی، آماده سازی، رادیوگرافی، هماهنگی با دندانپزشک، ارتقا سلامت از طریق پیشگیری وکنترل عفونت</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">" </span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">مورد ارزیابی قرار گرفتند. همچنین در مورد تحصیلات وگذراندن دوره آموزشی دستیاردندانپزشک نیز اطلاعاتی خواسته شده بود. </span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">نمره توانایی در طیف ۰ تا ۲۰ محاسبه شد و ارتباط</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> جنسیت و گذراندن دوره با آزمون من ویتنی و جهت بررسی ارتباط با سن و میزان تجربه از همبستگی اسپیرمن استفاده گردید. </span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:200%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:#000099;"><b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%">یافته ها:</span></span></b></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> بیشترین فراوانی رشته تحصیلی، حسابداری بود و میانگین نمره ی کل توانایی دستیاران ۶/۵</span></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:12px;"><span style="line-height:200%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> ±۱۹/۱به دست آمد که طیف آن ۱۷/۷تا ۲۰ بود. بیشترین نمره توانایی مربوط به حیطه ی هماهنگی با دندانپزشک وکمترین مربوط به حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری بود.</span></span></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">میانگین نمره توانایی با سن ارتباط ضعیف اما با تجربه ارتباط معنی داری نداشت. میانگین نمره توانایی تنها در حیطه ی رادیوگرافی ارتباط معنا داری با گذراندن دوره و جنسیت داشت (</span></span></span><span dir="LTR"><span style="line-height:200%">P=0.012</span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">). </span></span></span></span></span></span><br>
<span style="line-height:200%"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="color:#000099;"> <b><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%">نتیجه گیری:</span></span></b></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> با وجود</span></span></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">تنوع در مدرک و رشته تحصیلی، توانایی و وضعیت انجام وظیفه در دستیاران در حد مطلوبی بود. در حیطه ی ارتقا سلامت از طریق پیشگیری</span></span></span><span lang="FA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">،</span></span></span><span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black"> نیاز به آموزش و نظارت بر</span></span></span> <span lang="AR-SA"><span style="line-height:200%"><span style="color:black">اجرای آن احساس می شود.</span></span></span></span></span></span></span></span><span style="font-size:11pt"><span style="line-height:200%"><span style="tab-stops:80.6pt"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span style="font-family:Calibri,sans-serif"><span dir="LTR" style="font-size:14.0pt"><span style="line-height:200%"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span></span></span></span></span></span><br>
<span style="font-family:Tahoma;"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span dir="LTR"><span style="font-family:"Times New Roman",serif"></span></span></span></span></span></span></div>
<p style="text-align: justify;"><span style="font-family:Tahoma;"><span style="font-size:12px;"><span style="line-height:200%"><b><span style="color:#000099">Introduction:</span></b> Demanding qualitative dental services calls for hiring competent staff in dental offices. This study was designed to evaluate dental assistants' educational status and ability to perform tasks.<br>
<b><span style="color:#000099">Materials & Methods:</span></b> In this cross-sectional study, 200 dental assistants working in the offices and clinics of Isfahan, Iran during 2020 were selected using random systematic sampling. The researcher-made evaluation tool with a content validity index of 0.77 was used. Tasks were evaluated by 13 items in 6 sub-scales including communication skills, preparation, radiography, cooperation with dentists, health promotion through prevention and infection control. Moreover, information was requested about the education and training course of the dental assistant. The score of ability was achieved at the range of 0 to 20. The relationship between gender and training course as well as between age and experience level was evaluated with Mann-Whitney test and Spearman correlation.<br>
<b><span style="color:#000099">Results:</span></b> The most frequent major of the study was accounting. The mean total ability score of the dental assistants was 19.1±6.5, ranging from 17.7 to 20. The highest and lowest ability scores were related to the cooperation with dentists and health promotion through prevention, respectively. The mean ability score had a weak relationship with age but had no significant relationship with experience. The mean ability score only in the area of radiography had a significant relationship with the training course and gender (P=0.012).<br>
<b><span style="color:#000099">Conclusion:</span></b> Despite the diversity in the degree and field of study, the ability and task status of the assistants was desirable. In the area of health promotion through prevention, there is a need for training and monitoring its implementation.</span></span></span></p>
دستیار دندانپزشک, آموزش بهداشت, آموزش
Dental Assistants, Health Education, Education
38
45
http://cjdr.ir/browse.php?a_code=A-10-373-2&slc_lang=en&sid=1
Yasin
Baghban
یاسین
باغبان
yasinbaghban74@gmail.com
2
100319475328460017778
No
,School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran.
،دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.
Imaneh
Asgari
ایمانه
عسگری
asgari_i@dnt.mui.ac.ir
100319475328460017779
100319475328460017779
Yes
,Dental Materials Research Center, Dental Research Institute, School of Dentistry, Isfahan University of Medical Sciences, Isfahan, Iran
،مرکز تحقیقات مواد دندانی، پژوهشکده علوم دندانپزشکی، دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، اصفهان، ایران.