دوره 7، شماره 1 - ( 12-1396 )                   | برگشت به فهرست نسخه ها


XML Print


،کمیته تحقیقات دانشجویی، دانشگاه علوم پزشکی بابل،بابل،ایران. ، azinmiar6569@gmail.com
چکیده:   (7647 مشاهده)
مقدمه: هدف از این مطالعه شناخت و بررسی انتظارات بیماران و والدین از درمان ارتودنسی به منظور افزایش رضایتمندی بیماران و والدینشان از نتایج درمان و همکاری بیشتر بیماران در شهر بابل در سال ۱۳۹۶- ۱۳۹۵می باشد.
مواد و روش ها: مجموعاً ۲۰۰ نفر ( ۱۰۰ بیمار ۱۸-۱۲ ساله و یکی از والدینشان) که برای اولین بار جهت درمان ارتودنسی مراجعه نموده اند در این مطالعه ی مقطعی شرکت کردند. نمونه ها یک پرسشنامه ی خود ایفا که به روشForward-Backward   به  زبان فارسی ترجمه شده بود را تکمیل نمودند.  بررسی داده ها با استفاده از آمارهای توصیفی و آزمون های تی تست باSPSS 22  انجام گرفت.
یافته ها: مهمترین انتظارات از جلسه ی اول درمان ارتودنسی معاینه و تشخیص، گفت و گو راجع به طرح درمان و بررسی بهداشت دهان بیمار بوده است. انتظارات بیماران از جلسه ی اول درمان نسبت به نصب براکت از والدین بیشتر ((P=0.001، گفت و گو پیرامون طرح درمان (p=0.006)، انجام رادیوگرافی (p=0.003) و بررسی بهداشت (p=0.03) کمتر بوده است. بیشترین انتظارات بیماران و والدین از انواع درمان های ارتودنسی، نصب براکت های ثابت بوده است. از انگیزه های اصلی مراجعه و تقاضای درمان مرتب شدن دندان ها و بهبود جنبه های زیبایی بوده است.
نتیجه گیری: والدین نسبت به بیماران انتظارات منطقی تری از جلسه ی اول درمان ارتودنسی داشتند. والدین انتظارات بیشتری از مزایای درمان های ارتودنسی داشتند. سن و جنسیت تاثیر چندانی بر نوع و میزان انتظارات والدین و بیماران نداشته است.
واژه‌های کلیدی: بیماران، والدین، ارتودنسی، درمان
متن کامل [PDF 1006 kb]   (2722 دریافت)    
نوع مطالعه: مقاله پژوهشي | موضوع مقاله: ارتودنتیکس
* نشانی نویسنده مسئول: دانشکده دندانپزشکی، دانشگاه علوم پزشکی بابل، بابل، ایران.

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.